"Salam Aidil Fitri Dari Sweden & Norrman's Sekeluarga"

https://3.bp.blogspot.com/-5X_GjhTa50A/V3pLPlLxo9I/AAAAAAAAD-g/FaeI3EahRC01yHXOnYYXHfXEvAY3FIdoACLcB/s1600/blogspot%2Bhari%2Braya%2B2016.png

Julai 11, 2016

Kuah kacang Yang Sangat Sedap: bersama tipnya


ASSALAMUALAIKUM.. Salam lebaran.
Alhamdulillah dan sekarang semua dan kembali ke sekolah dan pejabat. Memang tidak terasa kan kita dah hari ke-6 syawal. Tapi kalau tradisi kami orang sarawak hari ke 8 -10 masih berziarah seperti biasa siap dengan baju melayu dan samping juga.
Bila dah berjauhan begini suasana dan hidangan raya menjadi kerinduan.  Apa pun tiada yang mustahil kalau ada kemahuan kan?
Kuah kacang atau kuah satay kebiasaan orang sarawak panggil ini sue buat 3 hari lepas bila teringin sangat tengok kawan-kawan makan satay, nasi himpit bagai. Sebenar kalau ikut kemalasan memang tak makan lah jawabnya pasal kita malas nak menggoreng kacang tu hihihi.. Keinginan memuncak kita gagahi juga buat sedikit dan selebihnay kita beku untuk stok kalau teringin nak makan lagi. Insyallah kalau di bekukan ianya tahan dan rasanya masih kekal sedap. 
Kuah kacang yang menjadi kesukaan keluarga dan sesiapa sahaja yang bertandang ke rumah ketika hari raya dan merupakan menu wajib juga. Insyallah kalau betul cara masak kacangnya ianya menjadi lebih sedap. Tips sue sertakan bersama resepi dan kalau nak kuah kacang tahan lama dan sedap ikut tips nya ye! memang berpuas hati. Jom...


KUAH KACANG SEDAP
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
500g kacang tanah - goreng tanpa minyak/ sangai sehingga kuning dan cukup masak - kisar jangan terlalu halus
Air secukupnya untuk merebus kacang

(A)
2-3 sdm cili giling - Nak pedas tambah lagi
1 sdm tomato puree
Minyak secukupnya untuk menumis (kena lebih sikit supaya bawang masak dan kuah cantik)

Kisar halus
10 biji bawang merah ros
2 biji kecil bawang holland/ bombay
3 ulas bawang putih
1 inci halia
4-5 inci lengkuas - hiris nipis
2 batang serai - hiris nipis 

(B)
Air asam jawa secukupnya
Garam secukup rasa
2 sdm gula pasir (+-)
1 keping kecil gula melaka


TIPS:-
*Rebus kacang yang telah dikisar bersama dengan air. Anggaran air mesti lebih dan rebus menggunakan api sederhana sehingga air separuh dan nampak kacang kembang. Tambah lagi air seperti permulaan dan rebus lagi.
Ulang proses menambah air dalam 3-4 kali sehingga kacang mengeluarkan minyak. Bila ianya cukup masa merebus akan nampak minyak dari lemak kacang timbul  pada permukaannya dan boleh tutup api. Kena sabar masa merebus dan sentiasa di kacau takut kacang menurun dan hangus di bawahnya. 
Ambik masa dalam 30-40 minit untuk merebus dan kacang menjadi kenyal bila di makan dan kuahnya menjadi sedap bila sudah di masuk bahan tumisan nanti. Seeloknya kuah kacang ini kita masak malam sebelum ada acara dan biarkan ianya semalaman dan esok baru di makan dan rasanya lebih sedap. Untuk perbezaan rasa boleh di cuba selepas di masak dan keesokannya.*


CARA
1) Tumis bahan A sehingga garing dan pecah minyak.
2) Kemudian masukkan bahan kisar dan tumis menggunakan api sederhana sehingga kuning dan betul-betul pecah minyak. Kalau kurang minyak tambah lagi sedikit minyak untuk memudahkan bawang masak.
3) Masukkan kedalam rebusan kacang tadi. Kacau sebati dan masak lagi menggunaka api kecil sehingga mendidih.
4) Boleh masukkan bahan B sedikit terlebih dahulu untuk mendapat rasa yang menepati.  Kuah kacang ini kena manis sedikit sebab kalau ianya sudah sejuk rasanya akan berubah.
5) Lanjutkan sedikit masa sehingga mendidih lagi dan tutup api.
6) Biarkan semalaman dan esok boleh di panas lagi untuk dihidangkan.


SELAMAT MENCUBA!


Catat Ulasan

"Selamat Hari Raya Maaf zahir & Batin"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...